Javítások és felújítások szervizműhelyünkben
- A biztonsági szelep adatinak felvétele:
A javításra beérkezett biztonsági szelepről egy munkalapot állítunk ki. A munkalapon feltüntetjük megrendelő adatai mellett a biztonsági szelep jellemző adatait: üzemi azonosító, gyártó, típus, gyári szám, csatlakozó méret, nyitónyomás, általános állapot. Az adatokat elsősorban a biztonsági szelepről vesszük fel, hiányzó vagy sérült adattábla esetén a megrendelő által biztosított hiteles adatokat (pl. műbizonylatról) rögzítjük.
A felvett adatokat számítógépes nyilvántartásban gyűjtjük. Itt gyári szám alapján megtaláljuk a korábban nálunk javított biztonsági szelepek javítási előzményeit is.
A biztonsági szelepek beazonosításában segítségünkre lehet a QR-kódos azonosítás. WiFi-s QR-kód olvasónk segítségével közvetlenül nyitjuk meg az adatbázisunk vonatkozó rekordjait. Nagy segítség lehet ez a megoldás nagy darabszámú javítások esetén. A QR-kódot tartalmazó táblácskák az üzemi környezetnek ellenálló anyagból készülnek.
A munkalapon lépésről-lépésre nyomon követjük az elvégzett munkafolyamtatokat. Minden lépéshez rögzítésre kerül a munkát végző neve is. A javítás során felvett adatokat adatbázisunkban rögzítjük.
- szétszerelés előtti vizsgálat (pre-pop vizsgálat):
Szétszerelés előtt megvizsgáljuk a biztonsági szelep állapotát. Szemrevételezéssel ellenőrizzük a felmérhető általános állapotot: plomba sértetlensége, csatlakozások épsége és a működési jellemzőket: nyitónyomás, tömörzárás. A felmért állapotot dokumentáljuk a munkalapra.
- szétszerelés:
A biztonsági szelepek alkatrészeit, a szétszerelés során, biztonsági szelepenként külön szerelő ládába gyűjtjük. A szerelő láda azonosítója rögzítésre kerül a biztonsági szelephez tartozó munkalapon. A nagyobb alkatrészek összetartozását (szelepház, rugóház stb.) úgy oldjuk meg, hogy a szerelő láda azonosítóját egy műanyag táblán rögzítjük az alkatrészhez.
- alkatrészek vizsgálata:
Az alkatrészeket funkcionális vizsgálatnak vetjük alá. Egy alkatrészt a biztonsági szelepben ellátott feladata szempontjából vizsgálunk. Szükség esetén, a szokásos javítási technológia mellé, további műveleteket írunk elő: felhegesztés, forgácsolás, alkarész csere stb.
- tisztítás:
Az alkatrészek tisztítására, a biztonsági szelepben ellátott feladata szempontjából alkalmas eljárást alkalmazunk. A kisebb alkatrészekről a durvább szennyeződést csiszolással vagy drótkoronggal távolítjuk el, a nagyobb alkatrészek esetén (szelepház) szemcseszórással érjük el a fémtiszta felületet. Összeszerelés előtt minden alkatrészt 95 °C-on működő vegyszeres mosóval átmosunk.
Tisztításnál speciális igényeket (pl. zsír- és olajmentes szerelés) is figyelembe tudunk venni. Ekkor az igénynek megfelelő tisztítási technológiát alkalmazunk.
- tömítő felületek becsiszolása:
Biztonsági szelepek esetén a szeleptányér becsiszolása kézzel történik 2 mikron pontosságú márványlapra ragasztott csiszoló fólián (60, 30, 15 , 9 mikronos). A tükrösítést 1000-es gyémánt pasztával végezzük.
Az ülék becsiszolásához is ezeket a csiszoló anyagokat használjuk leppelő tárcsákra ragasztva. Efco Valva S1 gépek segítségével.
Tolózárak esetén az ülék csiszolását az Efco SL15 HSL15 tolózár csiszolóit használjuk.
Az ékek csiszolását csiszoló asztalon végezzük:
Szabályzó szelepek csiszolásához az Efco VSK2 csiszoló készletet használjuk.
- összeszerelés:
- nyitónyomás beállítása, tömörzárás vizsgálata:
Biztonsági szelepek vizsgálatát próbapadon végezzük nitrogén, illetve inhibítoros víz közeggel. A vizsgálatokhoz rendelkezünk hat próbapaddal:
- 2 db mobil pad (szervizautóban ezt használjuk) vizsgáló közeg nitrogén. Max. nyomás 160 bar méret függvényében.
- Efco PS15: vizsgáló közeg nitrogén max. nyomás 200bar, vagy inhbítoros víz max. nyomás
- LESER nagynyomású pad 600 bar-ig: vizsgáló közeg inhibitoros víz
- Revalve: vizsgáló közeg nitrogén max nyomás 200bar, vagy inhibitoros víz max. nyomás 600 bar
- Ventil kisnyomású próbapad, vizsgáló közeg: levegő max. túlnyomás 1000 mbar, max vakum 500 mbar
A tömörzárás meghatározása két módszerrel elfogadott:
- szappanfilm próba, tömörség mérőszáma mm/sec
- buborék próba API 527 szerint, tömörség mérőszáma buborék/perc
Tolózárak, elzáró, szabályzó és visszacsapó szerelvények nyomáspróbáit Revalve gyártmányú próbapadon végezzük:
Kisnyomású szerelvények, légző szelepek, Protego termékek nyomáspróbáit Ventil gyártmányú próbapadon végezzük:
- külső festés:
A külső festésnél igyekszünk alkalmazkodni a megrendelő elvárásaihoz. Festőkabinunkban szórási technológiát tudunk alkalmazni a kívánt rétegekben és színben.
- dokumentáció:
A sikeres nyitónyomás és tömörségi próba után, a munkalap alapján egy javítási adatlapot állítunk ki, melyet a megjavított biztonsági szeleppel a megrendelő részére adunk át.
Javítások üzemi területen:
A helyszíni javítások (üzemi területen végzett munkák) alapvetően a műhelyben végzett munkához hasonló technológiát követnek, annyi különbséggel, hogy ebben az esetben figyelembe kell vennünk az üzemi területre érvényes elvárásokat. Rb-s környezetben pl. pneumatikus gépeket és szikramentes szerszámokat használunk. Kollegáink rendelkeznek az alapvető munkavédelmi és tűzvédelmi szakvizsgákkal.
A lényeges különbség a biztonsági szelep nyitónyomásának beállításában/ellenőrzésében mutatkozik meg. Két eljárást használunk:
- rugókarakterisztika alapján rugóerő tartalék méréssel
- rugóerő méréssel
Pneumatikusan vezérelt biztonsági szelepeknél a beépített pneumatikus munkahengert használjuk, más esetekben, nagy nyitónyomásoknál kizárólagosan hidraulikus munkahenger segítségével közvetlenül mérjük a mozdító erőt.
Vezérelt biztonsági szelepek karbantartása:
Vállaljuk mind a négy gyártó (LESER, SEMPEL, LDM, Bopp&Reuther) pneumatikus (elektro-pneumatikus) biztonsági szelep vezérlő berendezésének karbantartását.
Vezérelt biztonsági szelepek pneumatikus vezérlő berendezéseinek karbantartását üzemi területen, akár üzemelés közben is elvégezzük.
Első lépésben a vezérlő berendezés állapotát mérjük fel a berendezés öntesztelő funkciójával. Ez a lépés meghatározza a szükséges alkatrész cseréket. A nyitónyomás vizsgálatához kézi nyomás fokozóval szimuláljuk a szükséges nyomást.
A terhelő rugó karakterisztika felvétele után (mérés két üzemi nyomáson) megállapítható a biztonsági szelep pillanatnyi nyitónyomása.